Thursday, November 21, 2019

Sabun Basuh Pulak Dah!


Nampak macam cheese tak? Haha!

Sebelum ni pernah cerita tentang sabun Melt & Pour, kali ni kita cerita tentang sabun yang dihasilkan melalui teknik cold process.

Sabun yang dihasilkan melalui cold process ni kalau ikutkan mudah sahaja. Bahan pun ada 3 iaitu minyak, lye dan air. 

Apabila guna minyak masak terpakai, sabun ni cepat jadi 'trace' dan terus masuk dalam acuan. Yang jadi lambat adalah kena tunggu dalam sebulan sebelum boleh digunakan. 

Ha lamanya!

Sebab apa?

Sebab nak tunggu lye hilang. Lye ni sejenis bahan kimia yang tukarkan minyak dan air menjadi sabun. Jadi selepas sebulan, lye tu akan hilang, yang ada hanyalah sabun! Proses ni dipanggil sapofinikasi.

Percaya atau tidak, dulu siapa yang ambil aliran sains, dalam subjek kimia ada proses buat sabun ni masa tingkatan 4 atau 5. Cuma mungkin dulu tak ada letak pewangi, pewarna, bunga-bungaan jadi plain je. Kau pun buat tak kisah, sabun je kot? Haha!

Jadi, apa yang nak sibuk sangat dengan sabun ni sebenarnya?

Buat mak mak yang memasak di dapur, pasti ada minyak masak terpakai. Selalu lepas dah penuh bekas, buang dekat mana minyak tu?

Buang minyak masak ke tanah boleh menyebabkan minyak ni kembali semula ke sungai/laut dan menjadikan air tercemar. Tak kesian ke dekat anak-anak kita nanti, mewarisi alam yang tercemar :(

Dulu pernah juga bijak sangat buang kat longkang. Sudahnya jenuh nak curah air haha! 

Bagaimana kalau minyak masak terpakai tu kita boleh tukarkan jadi sabun? Sabun ni pula jenis yang tak rosakkan kulit tangan, eczema friendly gitu. Sabun ni bukan sahaja boleh jadikan sabun basuh pinggan je, malah boleh buat sental baju berdaki, buat basuh lantai dan basuh baju!

Ha, dapat bayangkan berapa banyak dah jimat setiap bulan apabila tak perlu berpusu-pusu ke pasar raya membeli pelbagai jenis sabun. Tersenyumlah si suami apabila dapat isteri pandai berjimat. Untung-untung dapat emas sekilo dua 😁😁😁

Cuma itulah, kena belajar buat sendiri. Kalau beli daripada orang, akan jadi mahal baliklah. 

Sejak belajar buat sabun yang hot process dan cold process, memang ketagihlah. Seronok eksperimen macam-macam. Campur bunga telang lah, campur minyak kelapa sikitlah, buat bentuk itulah, inilah.

Berbalik kepada jenis sabun buku tadi, cara buatnya adalah cold process. Maka bulan lepas dah buat 2 batch, jadi lepas sebulan berlalu, sabun dan keras dan bolehlah mula guna. 

Apabila kau ada sabun buku sebanyak 2 bekas besar baulu, maka kau pun jadi orang kaya yang suka bersedekah 😂😂😂

Nak dijadikan cerita, dapat resipi sabun basuh baju guna sabun buku yang disagat (bukan memasak je tau ada resipi :p)

Maka, dengan pantas pi kedai plastik cara penyagat.

Lepas tu baru tau sagat sabun tu memenatkan haha! Jadi sagatlah besar-besar. Jadilah macam gambar pertama tu, macam cheese nak tabur atas pisang 😂😂😂


Yang atas ni dah potong kecil-kecil, nak hadiahkan dekat kawan ABS minggu depan. Insya-Allah nak ke KL kursus sampai kurus 🤭🤭🤭

Yang cantik ni nak jual, seketul lima ringgit. 

Nampaknya kena cari masa lagi supaya boleh buat sabun ni. Kali ni nak boh beetroot powder, bagi merah sikit. 

Hari tu letak air bunga telang, tapi sebab sikit sangat, memang tak ada perubahanlah pada warna. 

Semoga lebih ramai yang berminat belajar buat sabun sendiri. Kulit sihat, alam selamat dan poket jimat 😁😁😁


0 comments:

Post a Comment