Saturday, August 2, 2014

Tukar nama blogspot.com ke .com

Teks : Nurul Fauzana
Foto : Google
sumber : google

Alamat blog ini pada asalnya adalah www.nurulfauzana.blogspot.com. Sekiranya anda menaip alamat tersebut, alamat blog ini akan bertukar secara automatik (redirect) ke www.nurulfauzana.com. Saya hanya membeli 'domain name' dan menukar 'setting' di blogger.com agar 'domain name' baru saya ini dapat dikenali. Selain 'setting' di blogger, terdapat juga 'setting' yang perlu dibuat di bahagian 'domain name system' (DNS). 'Setting' DNS ini biasanya dibuat ketika oleh syarikat yang menjual 'domain name'. Banyak pula jargon di sini ya.

Terdapat syarikat hosting yang menawarkan 'setting' percuma dan terdapat juga yang berbayar. Oleh kerana saya juga turut membeli 'hosting', maka saya boleh set sendiri blog saya dan beberapa blog lain dengan hanya membeli 'domain name'. 

Sekiranya anda ingin bantuan saya dalam menukarkan nama blogspot.com ke .com, bolehlah menghantar e-mel ke nurulfauzana.com[at]gmail.com dengan tajuk 'TUKAR KE DOT COM'. Anda hanya perlu membeli 'domain name' daripada www.zenpipe.com. Boleh cuba semak nama .com yang masih belum berpunya di zenpipe. 

Kini nama anda di internet pastinya lebih mudah diingati apabila telah bertukar ke .com. 


Nurul Fauzana
nurulfauzana.com[at]gmail.com
www.nurulfauzana.com

0 comments:

Post a Comment