Wednesday, May 20, 2020

Siri Nota Kelas Mengaji (2) : Sujud Sajadah/Tilawah


Tilawah ertinya bacaan. Maka Sujud Tilawah bererti sujud bacaan iaitu sujud kerana membaca atau mendengar ‘ayat-ayat Sajadah’ dari pembacaan Al-Quran yang kebiasaannya boleh dikenali pada ayat-ayat tersebut dengan ditandai garis atau simbol kubah dan tertulis perkataan sajadah.

Bacaan sujud sajadah/tilawah :

َسَجَدَ وَجْهِىَ لِلَّذِى خَلَقَهُ وَصَوَّرَهُ وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ بِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الخَالقِين

“Aku bersujud kepada Allah yang menjadikanku, memberikan pendengaranku dan penglihatanku dengan Kekuasaan-Nya dan Kudrat-Nya. Maka Maha Suci Allah, Dialah sebaik-baik pencipta kejadian.”

JIKA TAK DAPAT SUJUD KERANA TERDESAK, APAKAH TEKNIK YANG DIAJARKAN OLEH ULAMA’?

Mengikut pendapat beberapa ulama Syafi’iyyah seperti Imam Nawawi dalam kitabnya Al Azkar & Ibnu Hajar Al Haitami, jika kita tidak dapat sujud maka boleh ditukarkan dengan membaca Tasbih, Tahmid, Tahlil dan Takbir.

سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلهِ وَلآ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ

“Maha suci Allah dan segala puji-pujian bagiNya, tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Allah itu Maha Besar”.

Sebenarnya baru tau juga. Jika waktu kita baca tengah tidak tutup aurat elok (perempuan terutamanya), jadi takkan nak terus angkat takbir dan sujud kan? Jadi Ustazah kata boleh baca seperti di atas di dalam hati.


Nota tambahan :

     1. Niat Sujud Tilawah
Kredit : https://shafiqolbu.wordpress.com/2012/08/16/sujud-tilawah-sajadah/
 “Daku melakukan Sujud Tilawah kerana Allah Ta‘ala”
     2.  Bertakbir
     3.  Sujud
     4.  Salam


"Ikatlah ilmu dengan menuliskannya."

Nurul Fauzana
Wang Tepus
15 Ramadan 1441H



0 comments:

Post a Comment