Wednesday, May 20, 2020

Siri Nota Kelas Mengaji (3) : Hukum Mim Mati Idgham Mislaini Syafawi & Wajibul Ghunnah.



Kredit : https://www.facebook.com/akademi.alkhalil.12

Sebenarnya baru semalam dok cari juga info ni. Gugel tak jumpa. Dok fikir tentang bonggol Ustazah Khadijah Gani cerita. Ada 2&4.
Macam terasa panjang betul nak dengung sampai 4. Tu yang dok cari juga.
Tup tup pagi ni Ustazah bincangkan isu ni. Katanya perlu kaji semula. Adakah betul panjang dengung sampai 4.
Nanti kena bentang next class.
Jadi, selepas cari di fb dan utiub, jumpa la beberapa video dan post.

1. Ustaz Asraff ada sebut dalam videonya masa terangkan tentang wajibul ghunnah. Ada dekat satu ayat tu, mim mati jumpa mim, ustaz sebut ni bukan wajibul ghunnah, tapi dengung juga 2 harakat.



2. Ada jumpa nota seperti di foto. Beza hukum wajibul ghunnah dan idghom mislaini. Siap ada ditanda ini bukan wajibul ghunnah.

Persoalannya, eh kan ada sabdu juga di mim kedua.
Jadi teruskan mencari, jumpa 1 live ni, ada disebut semasa idghom mislaini, sabdu itu menunjukkan ianya idghom kamil. Ting!
So make sense la, sebelum ini memang ada bincangkan dalam kelas, beza idghom naqis dan kamil di rasm Uthmani adalah pada tanda sabdunya!
Sel otak dah bersambung!

 
Jadi, kesimpulannya, di contoh foto, dibulatkan oren, surah An-Nisa ayat 1, hukum yang terlibat adalah Idghom Mislaini Syafawi sahaja (mim bertemu mim) dan bukannya wajibul ghunnah. Jadi panjangnya hanya 2 harkat. Mim bersabdu di mim kedua menunjukkan ianya adalah idghom kamil (dimasukkan huruf kedua dengan sempurna).

Alhamdulillah, banyak betul percambahan ilmu baharu. Sesuai dengan tema hari guru 2020, "Belajar demi ilmu, bina generasi baharu."

"Ikatlah ilmu dengan menuliskannya."

Nurul Fauzana
25 Ramadan 1441H
Wang Tepus

0 comments:

Post a Comment