Saturday, May 23, 2020

Siri Nota Kelas Mengaji (7) : Ikhfak Syafawi & Iqlab

Kredit : Jom Tajwid


Sepanjang kelas mengaji Ramadan ini, ini antara bunyi yang akan mendapat teguran.

Ikhfak Syafawi, mim mati bertemu huruf ba

Iqlab, nun mati atau tanwin bertemu huruf ba


Kredit : Jom Tajwid


Biasanya di dalam mushaf akan nampak huruf mim kecil pada hukum Iqlab. Jadi memang selama ini baca dengan ada bunyi mim tu. Tiba-tiba dengar Ustazah tegur bacaan rakan sekelas apabila tiba 2 hukum ni.

Ustazah jelaskan, perlu ada renggangan sedikit di bibir, sekadar cukup lalu sehelai kertas. Kedua-dua hukum ini perlu cara begitu.


Mula-mula keliru juga. Bila cari di utiub ada sahaja tutup mulut.



Lepas tu jumpa video Ustaz Asraff seperti di atas. Boleh tonton untuk lebih jelas. Sememangnya ada 2 jenis pendapat. Yang tutup bibir pun ada, tapi tutup lembut sahaja tak sampai kemam mulut. Yang renggang sikit pun ada yang ajar. Apapun tak banyak beza pun, jadi jangan sampai bergaduh Ustaz kata. Yang penting baca Quran na :D

Terlerai persoalan.

Ustazah maklum lagi, rengangan mulut itu sekadar nak bagi bunyi tak sama dengan hukum Idgham Mislaini Syafaqi (mim mati berjumpa mim) yang mana perlu rapatkan mulut.

Ini pula cara membaca yang dikatakan perlu ada renggangan mulut oleh Teacher Amni. Rakan saya yang mengajar di Sekolah Al Azhar Jitra.


Kredit video : Fun Learning With Teacher Amni

Alhamdulillah, bertambah lagi ilmu. Selama ni ilmu setakat sekolah agama dulu. Lepas tu memang tak ada masuk kelas bertalaqi begini. Syok sendiri betul.

Alhamdulillah atas kesempatan belajar ini. Moga Allah tambahkan diri ini kemahiran membaca al-Quran dan kefahaman.


"Ikatlah ilmu dengan menuliskannya."


Nurul Fauzana

1 Syawal 1441H
Wang Tepus

0 comments:

Post a Comment