Sunday, July 13, 2014

3 sebab mengapa anda perlukan 'web hosting' berbayar

Nama : Nurul Fauzana
Foto : www.zenpipe.com / google




sumber : google

Bagi yang telah membaca tulisan sebelum ini tentang apa itu 'web hosting' dan 'domain name' pasti sedikit sebanyak anda telah mempunyai gambaran tentang adanya 'web hosting' percuma dan berbayar.

Saya senaraikan 3 sebab anda perlukan 'web hosting' berbayar :



1) Tiada risiko kehilangan 'rumah' anda. Suatu masa dulu, syarikat Yahoo menawarkan 'web hosting' percuma iaitu Geocities. Ramai yang telah membuat laman web menggunakan kemudahan tersebut. Suatu hari, Yahoo telah membuat keputusan untuk menutup kemudahan tersebut. Impaknya, semua pengguna akan kehilangan laman web dan perlu membuat semula laman web masing-masing di 'web hosting' yang lain. Masalah ini tidak akan terjadi sekiranya anda menggunakan 'web hosting' berbayar. 

2) Anda boleh mempunyai e-mel peribadi sendiri. Bukan satu, malah banyak akaun. Setelah membeli 'web hosting', anda perlu mempunyai 'domain name'. Contohnya www.nurulfauzana.com. Kemudian, anda boleh mencipta e-mel peribadi ada seperti hai@nurulfauzana.com atau tempahan@nurulfauzana.com. Menarik bukan ? Penjenamaan diri anda di internet kini lebih eksklusif.

3) Kebanyakan 'web hosting' percuma mensyaratkan supaya terdapat iklan yang perlu dipaparkan di laman web anda. Itu adalah salah satu cara syarikat tersebut menjana pendapatan dan dapat terus memberikan tawaran 'web hosting' secara percuma. Anda menjadi duta iklan mereka.

Kini, anda telah nampak gambaran serba sedikit tentang kelebihan 'web hosting' berbayar. Buat masa ini, saya menggunakan perkhidmatan 'web hosting' daripada zenpipe.com. Pakej 'web hosting' yang ditawarkan adalah serendah RM99 setahun. 




Jumpa di tulisan seterusnya, insya-Allah.


Nurul Fauzana
nurulfauzana.com[at]gmail.com
www.nurulfauzana.com






0 comments:

Post a Comment