Saturday, June 5, 2021

Nota Buat Anakku : 8 Hak-hak Al-Quran Yang Mesti Dipenuhi

Alhamdulillah pagi ini diberi peluang untuk mengikuti kuliah daripada Ustazah Dr. Sholihah Kaswari berkaitan (DSK) hak-hak Al-Quran. Selama ini ada dengar daripada kawan semasa Usrah Jitra. Kali ini dapat dengar sendiri daripada gurunya.

Kuliah ini selama 2 hari di FB Group. Sekarang ada 15 minit rehat. Maka waktu inilah kita cuba gunakan untuk taipkan semula agar ilmu itu tidak terpendam di dalam buku nota sahaja.

Sebelum kita teruskan dengan 8 Hak-hak Al-Quran, apa sebenarnya yang kita tahu tentang Al-Quran?

Biasalah apabila disoal, terus rasa err err tak tau apa sebenarnya Al-Quran ini. DSK kongsikan apa yang dituliskan oleh Imam Ibn Qayyim Al-Jauziyah dalam bukunya Fawaid al-Fawaid. Ini yang dijumpai dalam salah satu blog yang menulis tentang tajuk yang sama.

Sumber di Nota Kuliah Ibu


Secara ringkasnya, ini 8 hak-hak Al-Quran yang perlu dipenuhi oleh kita sebagai orang Islam. Apabila selesai kuliah, memang nampak dari dulu sampai sekarang hanya 1 hak sahaja yang selalu dipenuhi, iaitu yang ke-3. Apa pun tak akan ada istilah terlambat. Allah akan hadirkan sesuatu apabila sesuai masanya kerana Allah itu Maha Adil. Mungkin jika dulu ternampak blog yang ditulis berkaitan Hak-Hak Al-Quran akan dipandang sepi sahaja kerana rasa tidak ada kaitan atau sibuk dengan hal-hal dunia yang lain.

Mengambil nota di Nota Kuliah Ibu tentang apa itu Al-Quran, 

AL QURAN

Al Quran itu adalah kitab yang mengandungi keberkatan (Al Barakah) untuk kita fahami pelajari (Tadabbur)  dan dijadikan peringatan (Zikra)  sebagai panduan hidup (Hidayah) untuk capai kebahagiaan (Saadah)  dunia akhirat. Insya Allah.

DSK mulakan dengan satu pernyataan Gladstone, Perdana Menteri Britain suatu masa dahulu.

William Ewart Gladstone (1809 - 1898) - mantan Perdana Menteri Britain ketika zaman pemerintahan Queen Victoria. Beliau berkata " Selagi mereka umat Islam berpegang dengan kitab ini, selama itulah mereka bangkit dan kita tidak dapat menundukkan mereka. Oleh itu pisahkan mereka dari Kitab ini". - (ucapan beliau sambil mengangkat Al-Qur'an dalam Parlimen Britain ketika membincangkan penentangan umat Islam terhadap penjajahan).
Pernyataan ini menjadikan Badi'uzzaman Said Nursî (1878 – 23 Mac 1960) tidak boleh tidur. 

Dalam hati terasa, sedang diri ini sejak dulu boleh tidur dengan penuh lenanya.
Pastinya sebab sejak dulu hanya tunaikan 1 hak Al-Quran sahaja :( 

Tanpa membuang masa, apakah 8 Hak-hak Al-Quran ini?

1. AL-TASDIQ [41:53]

سَنُرِيْهِمْ اٰيٰتِنَا فِى الْاٰ فَا قِ وَفِيْۤ اَنْفُسِهِمْ حَتّٰى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ اَنَّهُ الْحَـقُّ ۗ اَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ اَنَّهٗ عَلٰى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيْدٌ

"Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?"

(QS. Fussilat 41: Ayat 53)

Jika dahulu orang Arab dapat menerima al-Quran apabila mukjizatnya dilihat dari segi sastera/syair. Mereka tidak mampu untuk mendatangkan satu pun ayat seperti al-Quran.

Tapi pada masa ini. Bahasa Arab apatahlagi sastera terasa begitu jauh. Jadi pada waktu ini, kebenaran al-Quran boleh dilihat dari segi fenomena alam semesta.

Cuba perhatikan kedalaman laut.


Pada kedalaman 1000 meter sudah bermula kegelapan.

Perhatikan pula Al-Quran surah An-Nur : 40


اَوْ كَظُلُمٰتٍ فِيْ بَحْرٍ لُّـجّـِيٍّ يَّغْشٰٮهُ مَوْجٌ مِّنْ فَوْقِهٖ مَوْجٌ مِّنْ فَوْقِهٖ سَحَا بٌ ۗ ظُلُمٰتٌۢ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ ۗ اِذَاۤ اَخْرَجَ يَدَهٗ لَمْ يَكَدْ يَرٰٮهَا ۗ وَمَنْ لَّمْ يَجْعَلِ اللّٰهُ لَهٗ نُوْرًا فَمَا لَهٗ مِنْ نُّوْرٍ
"Atau (orang-orang kafir itu keadaannya) adalah umpama keadaan (orang yang di dalam) gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal (demikianlah keadaannya) gelap-gelita berlapis-lapis - apabila orang itu mengeluarkan tangannya, ia tidak dapat melihatnya sama sekali. Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah menurut undang-undang peraturanNya mendapat cahaya (hidayah petunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar)."
(QS. An-Nur 24: Ayat 40)

Sudah dinyatakan lautan itu dalam, gelap gelita berlapis-lapis. Sains hari ini membuktikan apa yang sudah tertulis di dalam Al-Quran sejak dulu. 

Teringat juga baru-baru ini berkaitan tenggelamnya kapal Naggala, barulah cuba nak cari tentang dalamnya laut sehingga nampak dokumentari tentang Jurang Mariana. Sungguh terasa kerdil diri ini, jika nak dibandingkan luasnya alam ciptaan Allah.

2. AL ISTIMA’ [7:204]

وَاِ ذَا قُرِئَ الْقُرْاٰ نُ فَا سْتَمِعُوْا لَهٗ وَاَ نْصِتُوْا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُوْنَ

"Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat."

(QS. Al-A'raf 7: Ayat 204)

Potensi manusia ini (ahsani taqwim : sebaik-baik bentuk - 95:4) dimulakan dengan pendengaran, kemudian penglihatan dan seterusnya hati (67:23) 

لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِ نْسَا نَ فِيْۤ اَحْسَنِ تَقْوِيْمٍ ۖ 

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya)."

(QS. At-Tin 95: Ayat 4)

قُلْ هُوَ الَّذِيْۤ اَنْشَاَ كُمْ وَجَعَلَ لَـكُمُ السَّمْعَ وَا لْاَ بْصَا رَ وَ الْاَ فْــئِدَةَ ۗ قَلِيْلًا مَّا تَشْكُرُوْنَ

"Katakanlah (wahai Muhammad): Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur."

(QS. Al-Mulk 67: Ayat 23)

3. Al-QIRAAH [96:1]

اِقْرَأْ بِا سْمِ رَبِّكَ الَّذِيْ خَلَقَ ۚ 

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),"

(QS. Al-'Alaq 96: Ayat 1)

Ini yang dari kecil sampai ke besar, fokusnya pada Qiraah sahaja. Bagi orang yang tidak boleh membaca, qiraahnya akan jadi hafazan. Bagi yang boleh membaca, lihat dan baca sahaja, belum masuk ke hati.

Terkait dengan diri sebagai cikgu mengajar membaca. Memang begitulah pada awalnya. Belajar gunakan kaedah fonik, anak akan mendengar dulu, kemudian barulah melihat simbolnya dan dikaitkan dengan bunyi pertuturan. Kemudian anak akan boleh membaca apabila menggabung bunyi. Namun, jika bahasa anak itu masih rendah, anak tidak akan faham apa yang dibaca. Perkataan seperti pilu, boros, huru hara, haru biru. Anak akan boleh baca, tetapi faham? Bergantung kepada tahap bahasa mereka ketika itu.

Teringat kata Ustaz Abdul Muein, tajwid itu memang perlu belajar, biasanya jika fokus 3 bulan boleh habis. Tadabbur itu yang perlu dibuat sepanjang masa.

4. AL-TILAWAH [29:45]

اُتْلُ مَاۤ اُوْحِيَ اِلَيْكَ مِنَ الْكِتٰبِ وَاَ قِمِ الصَّلٰوةَ    ۗ اِنَّ الصَّلٰوةَ تَنْهٰى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَا لْمُنْكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللّٰهِ اَكْبَرُ   ۗ وَا للّٰهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُوْنَ

"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan."

(QS. Al-'Ankabut 29: Ayat 45)

Tilawah ini biasanya untuk diri sendiri yang tak faham Bahasa Arab, fokusnya kepada bacaan berlagu. Akan tetapi hakikat sebenarnya tilawah ini adalah baca dan faham. Berbeza dengan Qiraah tadi yang hanya baca.

5. AL-TADABBUR [23:68] [47:24]

اَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ اَمْ جَآءَهُمْ مَّا لَمْ يَأْتِ اٰبَآءَهُمُ الْاَ وَّلِيْنَ ۖ 

"Maka adakah mereka melakukan yang demikian kerana mereka tidak dapat memahami kata-kata ajaran (yang disampaikan kepada mereka)? Atau kerana telah datang kepada mereka sesuatu yang tidak pernah datang kepada datuk nenek mereka yang telah lalu?"

(QS. Al-Mu'minun 23: Ayat 68)


اَفَلَا يَتَدَبَّرُوْنَ الْقُرْاٰ نَ اَمْ عَلٰى قُلُوْبٍ اَقْفَا لُهَا

"(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?"

(QS. Muhammad 47: Ayat 24)

Hari kedua kelas, DSK menyebut beza lafaz dalam Quran ini menunjukkan mesej yang berbeza. Hati misalnya ada 4 lapisan. 

Lub - Lapisan paling dalam, tempat data-data ayat Al-Quran disimpan. Perhatikan ayat di atas 47:24, apabila diceritakan tentang ayat al-Quran, Allah menggunakan perkataan قُلُوْبٍ.

Fuad - Mata hati, tempat data fenomena alam

Qolbu - alat yang digunakan untuk mengingat (di dalamnya ada Lub & Fuad)

Sodru - lapisan paling luar, di sini syaitan berbisik. Boleh lihat surah An-Nas 

الَّذِيْ يُوَسْوِسُ فِيْ صُدُوْرِ النَّا سِ ۙ 

"Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, -"

(QS. An-Nas 114: Ayat 5)

Awal dulu risau juga kadang-kadang apabila belajar ilmu baharu. Takut jadi sesat ke apa kan. Dah la cetek ilmu. Sebab tu apabila kita belajar dengan guru, perhatikan apa yang diperkatakan, adakah selari dengan Al-Quran dan hadis. Jangan memandang batang tubuh guru sahaja, cantik, jelita, berpenampilan menarik, apa yang dikata semuanya benar sehingga timbul taasub. Ini DSK tekankan dan juga Ustaz Abdul Muein ada sebut. Jangan sebab tak suka dengan fizikal seseorang, apa sahaja yang keluar walaupun selari dengan Al-Quran, kita tolak.

Jadi ada gugellah tentang 4 lapisan hati ini, ada jumpa di web Mufti Wilayah, nampaknya selari dengan apa yang dijelaskan. DSK bukan buat teori sendiri, tetapi mengambilnya daripada tafsiran para ulamak. Di akhir penjelasan di web Mufti Wilayah, dituliskan begini,

Hendaklah diketahui bahawa penjelasan ini adalah ijtihad ulama’ tasawwuf semata-mata hasil daripada rasaan (zauq) dan ilham daripada Allah SWT. Semoga pencerahan ini memberi manfaat kepada kita untuk memahami perbezaan antaranya dan lebih mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Jadi, jelaslah ini bukanlah penjelasan Rasulullah, tetapi ijtihad ulama' tasawwuf. Jika teori barat tentang psikologi kita terima dan angguk-angguk, bagaimana dengan ijtihad ulama' yang ini? Kata kuncinya, baca, kaji dan tidak taasub kepada guru. Wallahu a'lam.

Ada dikongsikan DSK tentang kisah Al-Ahnaf semasa Tadabbur Al-Quran,

لَقَدْ اَنْزَلْنَاۤ اِلَيْكُمْ كِتٰبًا فِيْهِ ذِكْرُكُمْ ۗ اَفَلَا تَعْقِلُوْنَ

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu sebuah Kitab (Al-Quran) yang mengandungi perkara yang menimbulkan sebutan baik dan kelebihan untuk kamu, maka mengapa kamu tidak memahaminya (dan bersyukur akan nikmat yang besar itu)?"

(QS. Al-Anbiya 21: Ayat 10)

Lalu beliau berkata kepada dirinya untuk membuka Al-Quran lembaran demi lembaran untuk mencari apakah karakter dirinya.

Sehingga beliau berjumpa profil Ahli Syurga di Adz-Zariyat 51:17-19. Beliau merasakan beliau masih jauh lagi daripada profil itu. Lalu dibelek lagi sehingga berjumpa dengan ayat yang menyatakan golongan ahli neraka di Al-Muddathir 74:42-46. 

Akhirnya, beliau menemukan dirinya di ayat surah At-Taubah 9:102 

Begitulah bagaimana tadabbur itu, merenungkan ayat-ayat yang dibaca dan membandingkan dengan diri sendiri.

Erti mentadabburi suatu kalimat adalah memikirkannya dari bahagian awal sampai akhir, kemudian mengulang-ulangi perenungannya


Sumber : Nota Kuliah


Teringat ini diucapkan oleh Dr. Zulkifli Al-Bakri, beza apabila kita takut dengan sesuatu atau seseorang, kita akan menjauh. Contohnya kita takut dengan ular, nampak, kita lari jauh. Namun apabila kita takut dengan Allah, kita akan semakin mendekat. 

6. Al-TAZAKKUR [38:29]

كِتٰبٌ اَنْزَلْنٰهُ اِلَيْكَ مُبٰرَكٌ لِّيَدَّبَّرُوْۤا اٰيٰتِهٖ وَلِيَتَذَكَّرَ اُولُوا الْاَ لْبَا بِ

"(Al-Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), -Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar."
(QS. Sad 38: Ayat 29)

Tazakkur ini berkaitan dengan peringatan di dalam ayat-ayat Al-Quran. Tazakkur berkaitan dengan mengeluarkan peringatan atau pengajaran di dalam Al-Quran sebagai 'zikra'. Kita baca dan fahami dulu, dan apabila kita ditimpa isu dalam kehidupan, kita tinggal petik sahaja untuk mengamalkannya. 


7. AL-I'TIBAR [59:2]


هُوَ الَّذِيْۤ اَخْرَجَ الَّذِيْنَ كَفَرُوْا مِنْ اَهْلِ الْكِتٰبِ مِنْ دِيَا رِهِمْ لِاَ وَّلِ الْحَشْرِ ۗ مَا ظَنَنْـتُمْ اَنْ يَّخْرُجُوْا وَظَنُّوْۤا اَنَّهُمْ مَّا نِعَتُهُمْ حُصُوْنُهُمْ مِّنَ اللّٰهِ فَاَ تٰٮهُمُ اللّٰهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوْاوَقَذَفَ فِيْ قُلُوْبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُوْنَ بُيُوْتَهُمْ بِاَ يْدِيْهِمْ وَاَ يْدِى الْمُؤْمِنِيْنَ ۙ فَا عْتَبِـرُوْا يٰۤاُ ولِى الْاَ بْصَا رِ

"Dia lah yang telah mengeluarkan orang-orang kafir di antara Ahli Kitab - dari kampung halaman mereka pada julung-julung kali mereka berhimpun hendak memerangi Rasulullah. Kamu (wahai umat Islam) tidak menyangka bahawa mereka akan keluar (disebabkan bilangannya yang ramai dan pertahanannya yang kuat), dan mereka pula menyangka bahawa benteng-benteng mereka akan dapat menahan serta memberi perlindungan kepada mereka (dari azab) Allah. Maka Allah menimpakan (azabNya) kepada mereka dari arah yang tidak terlintas dalam fikiran mereka, serta dilemparkanNya perasaan cemas takut ke dalam hati mereka, (lalu) mereka membinasakan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri (dari dalam) sambil tangan orang-orang yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian dari luar). Maka insaflah dan ambilah pelajaran (dari peristiwa itu) wahai orang-orang yang berakal fikiran serta celik mata hatinya."

(QS. Al-Hasyr 59: Ayat 2)

Iktibar ini dikaitkan dengan mengambil ibrah dari alam semesta.

Gabungan tazakkur dan tadabbur ini disebutkan sebagai IDDIKAR [54:15 & 51]. Muddakir, orang yang mengambil pelajaran, orang yang memikirkan.

8. AL-I'TTIBA' [6:155]


وَهٰذَا كِتٰبٌ اَنْزَلْنٰهُ مُبٰرَكٌ فَا تَّبِعُوْهُ وَا تَّقُوْا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُوْنَ ۙ 

"Dan ini sebuah Kitab (Al-Quran) yang Kami turunkan, yang ada berkatnya (banyak manfaatnya). Oleh itu, hendaklah kamu menurutnya; dan bertaqwalah (kepada Allah), mudah-mudahan kamu beroleh rahmat."
(QS. Al-An'am 6: Ayat 155)

Ini yang terakhir sekali, apabila 7 hak-hak Al-Quran itu dipenuhi, perlulah diikuti dan tidak hanya memilih-milih apa yang sesuai dengan hawa nafsu. Menyampaikan juga termasuklah dalam hak al-Quran yang ke-8.

Kelas kedua DSK bertanya, apakah lawannya al-Quran. 

Setelah beberapa kali mengikut kelas di FB dan membeli beberapa pendrive kuliah, pada mulanya terfikir syaitan. Tetapi eh syaitan tu satu je, ada lagi musuh kita yang selalu disebutnya.

Terlintas perkata HAWA yang selalu DSK sebutkan. Syahwat, syubhah dan syaitan. 3S yang saling berkaitan.

Benarlah, Quran itu lawannya Hawa. Hawa itu apa sahaja keinginan yang menyalahi apa di dalam Al-Quran.

Inilah 8 hak-hak Al-Quran yang secara ringkas dapat dituliskan untuk diri ini menyusun masa yang diberi Allah 24 jam sehari untuk memenuhinya.

Memang nampak cemas apabila sudah belajar, banyak sungguh yang tak terpenuhi. 

Namun, mengingatkan pesanan DSK selalu, di dalam Al-Quran Allah telah menyatakan sifat manusia ini AJULA. Suka tergesa-gesa. Mahu buat semua, akhirnya buat 1 hari sahaja kesemuanya kemudian ditinggalkan atas dasar kemalasan melanda. 

خُلِقَ الْاِ نْسَا نُ مِنْ عَجَلٍ ۗ سَاُ ورِيْكُمْ اٰيٰتِيْ فَلَا تَسْتَعْجِلُوْنِ

"Jenis manusia dijadikan bertabiat terburu-buru dalam segala halya; Aku (Allah) akan perlihatkan kepada kamu tanda-tanda kekuasaanKu; maka janganlah kamu meminta disegerakan (kedatangannya)."
(QS. Al-Anbiya 21: Ayat 37)

Ada banyak lagi sambungannya untuk hari kedua,

Ulul Albab, ulul absar, ulun nuha.
Siapakah sahabat Al-Quran?
Siapakan pengabai Al-Quran? Boleh baca juga di blog Kuliah Notes, ada secara ringkas nota kelas yang sama tapi pada sesi berbeza.

Moga Allah berikan keberkatan masa untuk menuliskannya semula. 

Penulisan akhir ini ditutup dengan satu ayat al-Quran yang rasa terkesan ketika dibacakan oleh DSK semalam.

Allah Ta’ala berfirman,

طه (1) مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآَنَ لِتَشْقَى (2) إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى (3) تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَا (4)

Thoha. Kami tidak menurunkan Al Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah; tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah), yaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.” (QS. Thoha: 1-4).


Apabila diterbalikkan ayat kedua ini, akan terserlahlah maksudnya, "Kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu agar kamu bahagia". Begitulah indahnya ayat-ayat Al-Quran ini, turun untuk menyuburkan hati-hati yang membacanya seperti turunnya hujan membasahi tanah lalu menyuburkan tanaman.

Wallahu a'lam.

"Ikatlah ilmu dengan menuliskannya.

Nurul Fauzana
Wang Tepus
6.6.2021

0 comments:

Post a Comment